Na změnu se musí kreativně

Helena Košťálová

Svět kolem nás nikdy nebyl tak proměnlivý, jako v dnešní době. Management organizace se tak nezřídka ocitá před nelehkým úkolem: jak zajistit, aby zaměstnanci plánované změny přijali? A lze vůbec na změnu zaměstnance předem připravit? V našich kurzech a konzultacích se právě na schopnost změny zvládat s klienty velmi často zaměřujeme. O své zkušenosti jsme se v tematickém článku „Úspěšný change management začíná u lidí“ podělili v prosincovém čísle časopisu HR Fórum a zkrácenou verzi článku vám nyní přinášíme!

Proč pracovat se změnou průběžně?

Když se organizace rozhodne pro zásadní změny, logicky vzniká potřeba připravit a zaškolit na nové podmínky také zaměstnance. Ale ouha! Přestože je zaměstnancům potřeba změn prezentována, nezřídka se stává, že na novou situaci nereagují příliš pozitivně. U řady lidí totiž změna, kterou si sami předem nenaplánovali, vyvolává nejistotu a obrovský stres.

Se zaměstnanci je potřeba pracovat kontinuálně a kromě “tvrdých“ (odborných) dovedností potřebných k práci v novém prostředí v nich posilovat i specifické měkké dovednosti, které podpoří jejich flexibilitu a adaptabilitu na změnu obecně (ať již bude jakákoli).

Jak to v praxi funguje

V EKS rozvíjíme schopnost změny zvládat jak s našimi klienty, tak i v rámci našeho týmu. Účastníkům našich kurzů pomáháme pochopit vlastní postupy a strategie při překonávání změny, i to, jak je použít ve správném kontextu. Velmi se nám osvědčily kreativní skupinové workshopy, které v některých případech kombinujeme s individuálními konzultacemi. Využíváme zde techniky z dramatické výchovy, arteterapie a zařazujme i sebezkušenostní aktivity. U dospělých je velkou výhodou, že mají za sebou delší historii a lze tedy hodně čerpat z jejich předchozích zkušeností.

Kreativní techniky při práci se změnou

Mezi vyzkoušené kreativní techniky pro práci se změnou patří např.“malovaný životopis” (vizualizace životních zkušeností). V praxi se jedná o identifikaci důležitých životních milníků, na kterých lze dobře vysledovat, jakým způsobem klienti ke změnám ve svém životě přistupují. Druhým krokem je pojmenování bariér, které klientům v přijímání změn mohou bránit. Následuje hledání cest, jak tyto bariéry odstranit či alespoň zmírnit.  „Uvědomila jsem si, že většina změn v mém životě byla zcela neplánovaná. Mám ráda jistotu a mým největším problémem je strach z neznámé situace. Když jsem si ale nakreslila svůj životopis, najednou jsem uviděla, kolik změn jsem už zvládla. Navíc většinu z nich s odstupem hodnotím jako pozitivní. Rozhodla jsem se, že na změny ve svém životě se zkusím dívat více jako na nové příležitosti, ne jako na hrozby“ shrnula své dojmy z aktivity účastnice kurzu.

Skupinové aktivity nabízejí nový úhel pohledu

Na workshopech často využíváme aktivity, které bývají součástí assessment a development center. Zejména skupinové aktivity jsou pro práci se změnou velmi vhodné. Osobní prožitek účastníků je totiž konfrontován se zážitky ostatních členů skupiny. A často nám právě pohled někoho jiného pomůže pojmenovat si vlastní strategie práce se změnou.

Například v průběhu aktivity „kreativní stroje“ dojde záměrně několikrát ke změně jejího zadání. Účastníci se tak musí opakovaně vypořádat se změněnými podmínkami, hledat nová řešení a rychle se rozhodovat pod časovým tlakem. „Tato aktivita pro mě byla opravdu hodně nepříjemná. Najednou jsem měl za 2 minuty změnit úplně všechno, na čem jsem pracoval celou půl hodinu! Byl jsem fakt naštvaný. Během společné diskuse ve skupině a konzultace s lektorkou jsem si ale uvědomil, že nejvíce mě rozčilovaly právě nejasné instrukce úkolu. Teď už vím, že abych mohl změny dobře zvládat, potřebuji mít dostatek informací“ uvedl po této aktivitě jeden z účastníků.

V čem tedy spočívá úspěch při zavádění změn?

Organizace, to jsou především její lidé. Na nich záleží, jak rychle bude změna přijata. Kdy začnou nové systémy opravdu fungovat v praxi. Jsou-li zaměstnanci novou situací zaskočeni, může přechod k novým trendům trvat déle, než je žádoucí. Úspěch při zavádění změn tedy závisí na jejich připravenosti a ochotě novou situaci přijmout. Průběžné rozvíjení schopnosti se změnou pracovat pak výrazně přispívá k celkovému posílení flexibility a otevřenosti zaměstnanců.