Jako lektorku mě především zajímá to, jak připravit kurz, který do výuky zapojí účastníky a účastnice a zároveň bude praktický

Sandra Najmanová

Rozhovor s lektorkou a ředitelkou EKS Evou Kavkovou

„Z vlastní zkušenosti vím, že frontální výuka a nekonečné powerpointové prezentace nejsou příliš efektivní. Proto si naši účastníci a účastnice namísto teorie věci sami na místě rovnou zkouší – například techniky na zvládání problémových studentů nebo seznamovací cvičení, která bývají zařazeny vždy na začátku každé nové lekce“ seznamuje s obsahem kurzu jeho lektorka Eva Kavková. O své bohaté zkušenosti s přípravou a lektorováním kurzů se s námi podělila v následujícím rozhovoru.

Kurzů lektorských dovedností existuje celá řada. Čím se liší kurz v EKS?
Interaktivní kurzy tzv. šité na míru účastníkům nabízí dnes již řada organizací, a přesto se mezi sebou výrazně liší. Spokojenost účastníků kurzu se totiž neodvíjí příliš od toho, na kolik je kurz zábavný či zda využívá nejmodernějších technologií a nákladných pomůcek. Podle mých zkušeností účastníky a účastnice nejvíce zajímá, zda to, co se naučili, skutečně mohou bezprostředně využít ve své praxi. A protože našich kurzů se účastní lidé z různých profesních sfér, připravujeme lekce tak, abychom je v průběhu výuky mohli upravovat dle konkrétních potřeb skupiny. Dá se říci, že stejný kurz, který nabízíme několikrát do roka, může pokaždé probíhat jinak, protože reaguje na konkrétní skupinu.

Jak takový kurz vypadá?
V první řadě klademe velký důraz na přípravu každého kurzu. Samotná osnova lekce ale není statická. Nejprve jasně definujeme cíl vzdělávání  - tedy co chceme, aby si účastníci a účastnice z kurzu odnesli. Podle toho pak vytváříme základní kostru kurzu, která se sestává z různých modulů a je tedy do určité míry flexibilní. Takový přístup pak umožňuje účastníkům a účastnicím našich kurzů, aby si lekci dotvářeli podle svých potřeb.
Například jsem učila kurz, kde se sešli účastníci ze stejné organizace a nejvíce je zajímalo, jak připravit vzdělávání pro jejich klienty. Většinu workshopu jsme se tedy věnovali přípravě scénáře lekce a tvorbě kurikula. Ten samý kurz jsem za měsíc učila pro jinou skupinu, která chtěla hlavně získat inspiraci a naučit se nové metody. Proto jsme se zaměřili na různé techniky vhodné pro seznámení, zjištění očekávání, vyvolání diskuse či evaluaci vzdělávacího kurzu.  
Navíc každý člověk z praxe již má řadu zkušeností a ví sám nejlépe, jaký přístup mu vyhovuje. Proto v kurzu vystupuji spíše v roli poradkyně než expertky, která ví všechno nejlépe. Účastníkům nechávám prostor vybrat si z nabízených aktivit a přístupů to, co považují sami za praktické.
 

To zní jako velmi náročná práce. Jak se dá na takový způsob výuky připravit?
Ze zkušeností bych řekla, že nejdůležitější je nepodcenit přípravu. Teprve dobře připravená lekce mi dodá sebejistotu, nezaskočí mě nečekaná situace a můžu si dovolit lehkost v průběhu lekce.
Na druhém místě bych uvedla výběr vhodných technik, které budou směřovat k cíli vzdělávání. A aby lekce nebyla statická a opravdu reagovala na potřeby účastníků, je nutné mít zásobník rozmanitých technik a metod a vědět, v jaké situaci bude vhodné použít tu či onu.
Za třetí bych doporučila všem lektorům vyzkoušet si zvládání lektorsky náročných situací nanečisto v duchu hesla “těžko na cvičišti, lehko na bojišti”. V neposlední řadě hrají roli i osobnostní předpoklady lektora, jeho znalosti, schopnosti a praxe.
 
A co z toho, co jsi právě jmenovala, se na kurzu lektorských dovedností účastníci naučí?
Kurz reflektuje všechny tři body, které považuji při lektorské práci za nejdůležitější. Pod vedením lektorky si přímo na lekci vytvoříte vlastní nástroje na přípravu studijních plánů a kurikula kurzu. Nacvičíme si také, jak zvládat krizové situace ve výuce a vyzkoušíme si netradiční metody a techniky, které umožní aktivní zapojení studentů do vzdělávání. V průběhu dne se budeme věnovat všem zmíněným tématům, ovšem do jaké míry a na které konkrétní situace se zaměříme, to už bude záležet na vás a vašich potřebách.